Nieuws, april 2015

25 april 2015

SP: doorbetalen loon directeur wereldmuseum schande!

Gisteren werd bekend dat de directeur van het wereldmuseum zijn functie neerlegt. Tot ontsteltenis van de SP blijft de directeur wel verbonden als adviseur van het wereldmuseum en krijgt hij zijn riante salaris van anderhalve ton per jaar mee tot aan zijn pensioen. SP-raadslid Sun van Dijk: "Het is werkelijk waar een grove schande dat het voeren van bewezen wanbeleid dus gewoon wordt beloond, onacceptabel!"

SP fracties G5 hekelen halfbakken asielcompromis

De SP-gemeenteraadsfracties in Amsterdam, Eindhoven, Den Haag, Rotterdam en Utrecht hebben forse kritiek op het landelijke asielakkoord. Gisteren besloten de VVD en PvdA dat er in de vijf grote steden opvang blijft voor mensen die mee willen werken aan hun terugkeer. Het gaat echter om een tijdelijke oplossing voor slechts enkele weken. De vijf SP-fracties spreken daarom van een non-oplossing en roepen hun stadsbesturen op in actie te komen.

23 april 2015

Bewoners baas in eigen buurt

Foto: Edwin de Voigt/SP

Om de bewoners in buurten en straten meer zeggenschap te geven, kunnen ze geld aanvragen voor een bewonersinitiatief: een wijktuin, een buurt kindvriendelijker en groener maken, een sport-of kunstmiddag organiseren of een lotgenotengroep een plekje geven. De gebiedscommissie beslist over je voorstel en je kan aan de slag... tenzij 'het plan niet in lijn ligt met het collegebeleid'. Die voorwaarde wil het gemeentebestuur opnemen in de regels voor bewonersinititiatieven. De SP-fractie vindt dat je hiermee de democratisch gekozen gebiedscommissies buiten spel zet en doet vandaag een voorstel in de raad deze voorwaarde achterwege te laten.

Corporaties negeren betaalbaarheid wonen

Afgelopen week werd bekend dat drie van de grootste Rotterdamse corporaties hun huren wederom maximaal gaan verhogen. Dit ondanks beloftes van de Leefbaar-wethouder om de corporaties op te roepen de huurverhoging te matigen om zo de betaalbaarheid van het wonen te verbeteren. De SP verzet zich al jaren tegen deze huurverhoging en wil weten waarom het de wethouder niet gelukt is om tot betere afspraken te komen met de corporaties. Donderdag stelt zij dit aan de orde in de raad.

21 april 2015

Wijken voor de bakfiets

Vergroenen van straten, meer speelruimte voor kinderen en goede scholen. De SP is vanzelfsprekend voor. Dit wordt echter in de nieuwe plannen van het college gebruikt als middel om 'kansrijke bewoners' aan te trekken... ten koste van gewone Rotterdammers die misschien wat minder te besteden hebben. De SP heeft een debat aangevraagd voor de raadsvergadering van 23 april.

20 april 2015

SP Buurt bij De Bloeiende Stad

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP

Wanneer ze in je limonadeglas duiken kan je het met recht een plaagdier noemen, maar de bij vervult ook een bijzonder nuttige rol: het bestuiven van bloemen en bomen en de meeste van onze voedselgewassen. De bij wordt van diverse kanten met uitsterven bedreigd. De SP-fractie ging buurten bij Imker Peter Schallenberg van stichting De Bloeiende Stad om te kijken of de gemeente Rotterdam wat kan doen om dit belangrijk beestje meer kans op overleven te geven.