Het Wonen wordt van de beurs gehaald tijdens Woonbeurs 2024

15 maart 2024

Het Wonen wordt van de beurs gehaald tijdens Woonbeurs 2024

Foto: SP Rotterdam

Bij de Woonbeurs in Rotterdam op zaterdag 16 maart 10:00 wordt het wonen van de beurs gehaald. Op deze symbolische plek, bij de Woonbeurs, maakt de SP duidelijk dat het Wonen geen ‘markt’ behoort te zijn. Terwijl er binnen in de woonbeurs onbetaalbare woningen worden aangeboden, kunnen huurders en woningzoekenden bij de speciale stand buiten zich direct inschrijven voor bereikbare en betaalbare woningen. Deze stand, bemand door Emin Basoglu, woordvoerder Wonen van de SP gemeenteraadsfractie, en andere SP-ers, maakt promotie voor de komst van een gemeentelijk woonbedrijf zodat er daadwerkelijk voor gewone Rotterdammers gebouwd kan worden. Ga naar https://rotterdam.sp.nl/nieuws/2024/03/het-wonen-is-van-de-beurs-gehaald-tijdens-woonbeurs-2024 om de actie te bekijken.

Emin Basoglu over de unieke stand: ‘Iedereen heeft zijn mond vol over het Weens model, maar het woonbeleid wordt nog steeds aan de markt overgelaten. In Wenen geeft de gemeente het goede voorbeeld met een gemeentelijk woonbedrijf. Wat de SP betreft moet de gemeente Rotterdam ook de regie nemen en het recht op wonen voor iedereen garanderen.’

Vele Rotterdammers slaan alarm om de nieuwe woonvisie die op donderdag 14 maart is vastgesteld. Het aantal sociale woningen wordt niet verhoogd, het aantal dakloze Rotterdammers en bankslapers stijgt schrikbarend en Rotterdammers krijgen geen verregaande zeggenschap over de leef- en woonomgeving. Uit het WoonAlarm, blijkt dat steeds meer Rotterdammers vinden dat het bouwen en wonen een publieke dienst moet zijn en gestuurd moet worden door de gemeente.

Emin Basoglu over het aanbod op de Woonbeurs: ‘De gemeente faciliteert gek genoeg weer de onbetaalbare plannen van allerlei marktpartijen. Met als resultaat: een onbetaalbaar Rotterdam. Als SP willen we een betaalbaar, sociaal Rotterdam. Daarom pleiten wij voor een gemeentelijk woonbedrijf, waar de huurders en woningzoekenden het voor het zeggen hebben en er transparantie en zeggenschap is over hoe Rotterdam bouwt. Voor degenen die het wonen als een markt willen blijven zien, nemen we een levensgroot Monopoly spel mee zodat zij daarmee kunnen spelen, in plaats van met onze volkshuisvesting.’

Zaterdag 16 maart vanaf 10:00 start de Woonbeurs én de unieke stand van de SP. Alle bezoekers van de Woonbeurs komen eerst langs de speciale stand van de SP voor een gemeentelijk woonbedrijf.