Bewoners schimmelwoningen verwijderen pleisters van de verhuurder en eisen groot onderhoud

22 maart 2024

Foto: SP Rotterdam

Vandaag vond in Rotterdam West een strijdbare huurdersactie plaats tegen een nalatige verhuurder die alleen pleisters blijft plakken, terwijl bewoners met de ongemakken en onderhoudsklachten zitten. De grote pleisters op de panden laten zien dat bewoners geen tijdelijke oplossingen willen, maar groot onderhoud. De verhuurder is niet komen opdagen. Dus hebben bewoners de eisen en de pleisters teruggebracht naar de verhuurder.

Bewoners van de schimmelwoningen hebben vandaag pleisters van de verhuurder verwijderd en groot onderhoud geëist. Hun huisbaas Woonstad Rotterdam voert geen tot slecht onderhoud uit. Zij hebben last van tocht in huis, schimmelproblematiek, verouderde keukens en sanitair, muizenplagen etc. En dat terwijl de bewoners veel huur betalen en geen woongenot hebben. De bewoners zijn de pleisters van Woonstad zat en hebben de nutteloze pleisters naar Woonstad gebracht. De bewoners willen namelijk snel groot en goed onderhoud aan hun woningen.

De bewoners hebben eerder samen met de SP afdeling een enquête verspreid en daaruit blijkt dat een grote meerderheid van de bewoners problemen ervaart. Bewoners zijn ontevreden met Woonstad Rotterdam en eisen verbetering. Woonstad en andere verhuurders moeten zich houden aan hun grondwettelijke verplichting en goed onderhoud uitvoeren. Gezond wonen is een basisrecht.

Sarah el Koussour van de Essenburgstraat: ‘Het is genoeg geweest met het pleisters plakken. Muizenplagen, hardnekkige schimmel overal in huis en lekkages los je niet op met pleisters. Toch doet Woonstad niets anders dan pleisters plakken en geen groot en goed onderhoud plegen. Niet alleen mijn woning, maar de hele buurt is letterlijk volgehangen met pleisters. Ik roep Woonstad op om te komen kijken naar het leed dat achter de pleisters schuilt en te erkennen dat alleen groot onderhoud helpt.’

De inlevering van de pleisters bij Woonstad vond vandaag plaats. SP-Kamerlid Sandra Beckerman, ook aanwezig bij de actie, heeft inmiddels Kamervragen gesteld over huurders die te kampen hebben met schimmels en andere onderhoudsklachten.

Emin Basoglu van de SP fractie: ‘De SP is al jaren met bewoners in heel Rotterdam (en Nederland) bezig om schimmel, vocht en tochtklachten te inventariseren en opgelost te laten krijgen. Verhuurders blijven alleen pleisters plakken, terwijl bewoners met de ongemakken zitten. Onacceptabel dat woningcorporaties niet snel en goed onderhoudsklachten aanpakken.

Emin vervolgt: ‘In Rotterdam doen we samen met bewoners er alles aan om echte, structurele oplossingen af te dwingen. In de gemeenteraad gaan we voorstellen indienen om in Rotterdam een ‘Onderhoud APK’ te verplichten en als gemeente een onafhankelijke schimmelexpert in dienst te nemen.’

Foto: SP Rotterdam