Laat huurders niet opdraaien voor verkrotte koophuizen op Zuid

25 februari 2016

Laat huurders niet opdraaien voor verkrotte koophuizen op Zuid

SP-Tweedekamerlid Farshad Bashir heeft Kamervragen gesteld over de aanpak van verkrotte koopwoningen in Rotterdam-Zuid. Over de kosten van de aanpak is ruzie ontstaan. De SP wil niet dat deze worden verhaald op de woningcorporaties en haar huurders.

Op Rotterdam-Zuid staan zo'n tienduizend woningen die moeten worden aangepakt om verkrotting en verpaupering tegen te gaan. Over de kosten van deze operatie is onenigheid ontstaan en de SP wil dan ook dat de minister van Wonen ingrijpt. De partij wil niet dat de woningcorporaties en de huurders in het gebied opdraaien voor kosten voor sloop of renovatie van het particulier bezit.

Dat er wat met de verkrotte woningen moet gebeuren, staat als een paal boven water. Bashir: 'Door de verpaupering neemt de leefbaarheid, het gevoel van veiligheid bij de buurtbewoners en de waarde van de omliggende panden af.'

Eerder al uitten de corporaties en verhuurders kritiek op de plannen van de gemeente om hen mee te laten betalen aan het opknappen van Zuid.