Buurten in Crooswijk

26 februari 2016

Buurten in Crooswijk

De Rotterdamse SP-fractie ging op stap in het welbekende Crooswijk. De buurt waar de SP samen met bewoners veel actie hebben gevoerd  tegen de sloop van hun buurt. Samen met Menno Janssen, actievoerder van het eerste uur in Crooswijk, nu in gebiedscommisie voor de SP. De SP´ers gingen buurten bij Bewonersgroep Slachthuisterrein in Aafje Hoppesteyn, buurtinitiatieven Play´s 2 B (plan voor Schuttersveld) en Croos aan de Execercitiestraat.

Foto: SP

Anneke Strasters  van Bewonersgroep Slachthuisterrein is een begrip in Crooswijk. De bewonersgroep is actief in de buurt vanuit verzorgingstehuis Aafje Hoppesteyn waar ze ook veel voor de ouderen betekenen met  eenzaamheidsprojecten zoals leuke bijeenkomsten en met ze uit wandelen gaan. Vrijwiliigers hebben professionals moeten vervangen waardoor de hulpverlening minder is geworden. Daarnaast is Steunpunt Rubroek is verdwenen. In de wijk houden de Bewonersgroep schouwen, organiseren ze opruimdagen met jongeren en kinderen, rommelmarkten en lichtjesfeesten op de Koeweide. De fractie kreeg een uitgebreide rondleiding door Rubroek.

De Koeweide in Rubroek

Foto: SP

In gesprek met de initiatiefnemers van CROOS

Croos was de dag ervoor net geopend, nu stond de SP-fractie al op de stoep. Croos is een horecaplek waar oude en nieuwe Crooswijkers elkaar kunnen ontmoeten. Voor jong en oud en de allerkleinsten (Croost). Drie jonge dames uit Crooswijk hebben het initiatief genomen, gesteund door woningcorporatie Woonstad. Door mee te denken over een simpele maar mooie verbouwing en met een inhuurregeling, d.w.z. langzaam groeien naar een standaard huur. ´We zijn blij wat goeds te horen over Woonstad´, gniffelde een fractiemedewerker van de SP.

Foto: SP

Hierna spraken de SP´ers met de initiatiefnemers van ´Play´s 2 Be´. Ze hebben vorig jaar een ondernemingsplan voor een ´amusement- en lasergame centrum´ opgesteld, op de plek van Zwembad Schuttersveld, dat ondanks acties van de SP de deuren moest sluiten van wethouder Visser. Ze zijn in onderhandeling geweest met diezelfde wethouder over de belachelijk hoge huurprijs. Die is verlaagd maar nog steeds aan de hoge kant. Ook zijn ze nog in gesprek met de banken. De bewoners gaan een crowdfunding actie starten. De hele buurt staat achter het plan. De SP heeft beloofd te helpen met de crowdfunding.  Menno Janssen regelde ter plekke een presentatie voor de gebiedscommissie.´Hoe meer steun hoe beter´, aldus Menno. Initiatiefneemster Ayhan:´We hebben zoveel steun uit de buurt, het moet lukken, er is al zo weinig in Crooswijk.´