Leefbaar laat Wielewaal vallen

23 september 2015

Leefbaar laat Wielewaal vallen

Foto: SP
Met één volle bus kwamen de bewoners van de Wielewaal naar het stadhuis om de gemeenteraad hun zorgen kenbaar te maken over de voorgenomen sloop van hun wijk door woningcorporatie Woonstad. Wethouder Schneider bleek ongevoelig voor de argumenten. Wat hem betreft moeten de Wielewaalers plaats maken voor mensen met een hoger inkomen.

Bijna de helft van de wijk stemde bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen op Leefbaar Rotterdam, en aan deze partij deden de bewoners een hartstochtelijke oproep niet mee te werken aan de sloop- en nieuwbouwplannen van Woonstad. De nieuwe woningwet biedt sinds 1 juli 2015 bewoners de mogelijkheid tot het oprichten van een coöperatieve bewonersvereniging. Ondanks dat Leefbaar-wethouder Schneider dit recht erkende, gaf hij tegelijkertijd aan voornemens te zijn de ontwikkelingen gewoon door te zetten.

Foto: SP

SP-raadslid Querien Velter: “Waarom zet deze wethouder in op de sloop- en nieuwbouw van een hele wijk terwijl er een degelijk plan van bewoners is om de woningen te vervangen. Zijn de passages uit het collegeakkoord over meer zeggenschap voor de Rotterdammers een wassen neus?”

Terecht vragen bewoners zich af waarom nu specifiek de Wielewaal is aangewezen als locatie om 'draagkrachtige' groepen toe te voegen. Nieuwe ´betere´ Rotterdammers? Er zijn genoeg andere locaties beschikbaar. Het plan ´Van en Voor de Wielewaalers´, opgesteld door bewoners, pleit voor behoud van het karakter van de wijk, de sociale samenhang en betaalbaarheid. Het plan wordt door een overgroot deel van de wijk gedragen.

Woonstad lijkt zich met haar houding niet aan de wet te houden. De SP gaat om opheldering vragen bij de minister. Tevens gaat de SP in Rotterdam de komende tijd in debat met de wethouder, met als inzet alle ontwikkelingen in het gebied stop te zetten gedurende het onderzoek naar een coöperatieve bewonersvereniging.