SP wil protocol bij sluiting van school

16 juni 2014

SP wil protocol bij sluiting van school

Afgelopen donderdag zijn de ouders en verzorgers van basisschool De Driehoek in Delfshaven geïnformeerd dat de school van hun kinderen per 1 augustus zal sluiten. Tot voor kort was er nog sprake van een verhuizing. De SP-fractie vindt dit zeer zorgwekkend en vraagt hiervoor aandacht in de gemeenteraad.

In april dit jaar werd al duidelijk dat er een zeer gebrekkige communicatie was vanuit het  bestuur van BOOR en de directie van De Driehoek naar de ouders en verzorgers van de leerlingen. SP-raadslid Sun van Dijk: ''Toen werd er echter alleen gesproken over een verhuizing, nu krijgen ze ineens te horen dat de deuren gewoon gaan sluiten, iets waar het schoolbestuur al veel langer van op de hoogte was.''

Ouders hebben het idee dat er op een slinkse manier plannen zijn doorgedrukt waar niemand op zat te wachten. De leerlingen, die heel verdrietig zijn over de sluiting van hun school, worden geadviseerd na de zomer naar De Korf te gaan. Deze school staat bekend als zeer zwak presterend. Dit zorgt natuurlijk voor veel onrust.  Van Dijk: ''En dit terwijl het nog maar een kleine maand is totdat de zomervakantie van start gaat. Heel triest allemaal. Communicatie was al niet de sterkste kant van BOOR en De Driehoek, maar dit slaat alles.''

Door het leegstandsreductieplan zal het vaker voorkomen dat scholen gesloten worden. SP'er Sun van Dijk pleit dan ook voor een goed protocol waardoor ouders op tijd op de hoogte worden gesteld bij dit soort situaties.

Ook maakt de SP zich zorgen over wat er met de leerkrachten gaat gebeuren en hoe de leerlingen van de Driehoek worden opgevangen. De SP heeft samen met de PvdA een debat aangevraagd in de gemeenteraad om dit ook aan te kaarten.

Vervolg:

Naar aanleiding van het debat beloofde wethouder de Jonge een communicatie protocol te ontwikkelen. SP-raadslid Querien Velter: 'Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.' Velter verving Van Dijk tijdens de raadsvergadering.