Nestbeheer voor muskuseenden in Rotterdam

21 mei 2014

Nestbeheer voor muskuseenden in Rotterdam

Er loopt een exotische eend rond in Rotterdam, namelijk de muskuseend. De muskuseend komt origineel uit Zuid-Amerika en is in Nederland gekruist met een gewone eend. Muskuseenden planten zich bijzonder snel voort en hun broedseizoen loopt wel van juni tot september. Vanwege de snelle voortplanting van de eenden worden ze in heel Rotterdam echter vaak als een probleem gezien. De SP-fractie stelt hierover vragen aan het college en pleit voor een stadsbrede uniforme aanpak dat goed uitgelegd moet worden aan bewoners.

De SP is heel enthousiast over hoe een groep bewoners uit Hoogvliet omgaat met de muskuseenden. Deze Hoogvlieters doen namelijk aan nestbeheer. Zoals we dat al kennen bij de aanpak van het duivenprobleem in Rotterdam, krijgen de eieren van deze eenden een bepaalde behandeling waardoor er veel minder eieren uitkomen. De SP wil daarom deze vorm van nestbeheer stadsbreed invoeren.

Deze aanpak zou met minimale kosten kunnen worden uitgevoerd, gelukkig zijn er heel veel mensen in Rotterdam die dit met plezier vrijwillig zouden uit willen voeren. Om nestbeheer makkelijker te maken is het het beste als bewoners en eenden gebruik kunnen maken van zogenaamde nesthuisjes, die ongeveer €25,- per stuk kosten. Zo kunnen groepen bewoners de nesten en de populatie van eenden goed in de gaten houden.

SP-raadslid Tom Weerdmeester: “Gemeentelijk dierenwelzijnsbeleid mag ook wat kosten. Wat ons betreft zouden de door bewoners gemaakte kosten uit een dierenwelzijnspot van de gemeente moeten komen.”