Echt Schoon!

26 februari 2014

Echt Schoon!

Gistermiddag waren de schoonmakers, georganiseerd in vakbond FNV, op Rotterdam CS met hun actie 'écht schoon'. Met deze actie vragen ze aandacht voor het feit dat ze te weinig tijd krijgen om hun werk goed te doen. Nederland lijkt daardoor schoon, maar is smerig.

Flash 'mop'
Uit het niets waren daar opeens honderd schoonmakers die met een flash mob de aandacht trokken van de reizigers in de centrale hal van het Centraal Station. Ze willen op een positieve manier de NS aanspreken op het feit dat ze te weinig tijd hebben om echt schoon te maken. Volgens de schoonmakers lijken de coupés schoon, maar zijn ze dat helaas niet.

Omgekeerd staken
De schoonmakers legden de afgelopen weken op unieke wijze het probleem van de schoonmaaksector bloot: omgekeerd staken. Met een CSI-lamp lieten ze aan de hele wereld zien hoe ogenschijnlijk schone ziekenhuistoiletten en hotelkamers er in werkelijkheid uitzien: smerig. Vervolgens legden ze het werk niet neer, maar startten een 'omgekeerde staking': ze gingen met meer mensen naar scholen, ziekenhuizen en kantoren om er eindelijk eens echt schoon te maken.

Cao onderhandelingen
FNV Schoonmaak onderhandelt met de schoonmaakbazen over een nieuwe cao. Vorige week is voor het laatst gesproken over professionalisering van de schoonmaakbranche. Nog steeds zonder resultaat. De schoonmakers zijn het wachten beu. De schoonmaakbazen weigerden maandenlang te spreken over professionalisering. Nu er wel wordt onderhandeld, zijn de vorderingen gering. De schoonmaakbedrijven willen vooralsnog vooral verslechteringen.

Op 5 maart staat nog een onderhandelingsronde gepland. Als de schoonmaakbedrijven dan nog steeds niets bieden, kan het vriendelijke karakter van de omgekeerde stakingen weleens heel snel omslaan.

Meer informatie over de acties van de schoonmakers: www.schoongenoeg.nu