Raadsleden gezocht!

27 juni 2013

Raadsleden gezocht!

In maart 2014 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. De SP wil ook in Rotterdam met de beste lijst komen. Ben je lid van de SP Rotterdam, dan kun je je kandidaat stellen voor een plek op de lijst voor de raadsverkiezingen.

Alle leden van de SP-afdeling Rotterdam kunnen zich vanaf nu tot en met 15 september kandidaat stellen voor een plek op de lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen. Dat kan door een brief te sturen naar Diederik Olders, Jubileumplein 5, 3055 ZS Rotterdam of per e-mail naar dolders@sp.nl. Stuur een motivatie en kort cv mee.

Om alle gesprekken goed te kunnen plannen, vragen we kandidaten om zich zo snel mogelijk te melden. Heb je ambitie om lijsttrekker te worden, moet je je aanmelden vóór 15 augustus aanstaande.

Procedure
De komende maanden voert een kandidatencommissie gesprekken met iedereen die zich kandidaat heeft gesteld. Deze commissie bestaat uit Said Afalah, Ympkje Albeda, Liesbeth Hoogenboom, Nel Keus, en Diederik Olders. Begin oktober doet de commissie een voordracht voor de lijst aan het bestuur, dat een definitieve voordracht aan de ledenvergadering voorlegt. De ledenvergadering stelt de kandidatenlijst uiteindelijk vast. Kandidaten die niet voorgedragen worden, kunnen hun kandidatuur handhaven en op de ledenvergadering toelichten.

Wat is een goede kandidaat?
Bij het bepalen van de voordracht letten kandidatencommissie en bestuur op een aantal zaken. Een goede kandidaat:

• woont in Rotterdam of is bereid naar Rotterdam te verhuizen
  • is lid van de SP en bij voorkeur actief, in de SP of voor de Rotterdamse samenleving
  • onderschrijft de ideologie van de SP en kan deze vertalen in concrete actiepunten, zowel parlementair als buitenparlementair
  • weet wat er in de stad gebeurt en is gemotiveerd en in staat een bijdrage te leveren Rotterdam menselijker en socialer te maken
  • kan goed samenwerken in een fractie, én goed zelfstandig initiatieven nemen
  • onderschrijft het adagium 'geen fractie zonder actie'
  • is bereid scholing te volgen en zijn/haar eigen kennis weer aan anderen over te dragen
  • is in staat en bereid voldoende tijd aan het raadswerk te besteden (20 uur per week)
  • kan daarnaast tijd vrijmaken om contact te houden met de SP-afdeling en de Rotterdamse samenleving
  • is representatief en zich bewust van zijn/haar voorbeeldfunctie
  • gaat akkoord met de spelregels van de SP; kent en onderschrijft de afdrachtregeling, en zal zijn/haar zetel ter beschikking stellen als de ledenvergadering dat verzoekt.

Voor de positie van lijsttrekker gelden aanvullende eisen. Een goede kandidaat-lijsttrekker:

• is aansprekend en welbespraakt
  • kan leiding geven en inspireren
  • is generalist.