Huurverhoging: ‘Verbaasd dat de pleuris niet uitbreekt!’

28 mei 2013

Huurverhoging: ‘Verbaasd dat de pleuris niet uitbreekt!’

Maandagavond kwamen huurders uit Rotterdam Noord samen op de openbare avond: huur niet te duur! De SP Rotterdam organiseerde in samenwerking met de Woonbond en de SP Tweede Kamerfractie deze bijeenkomst om huurders te informeren over de gevolgen van het landelijke woonakkoord en wat Rotterdamse huurders samen kunnen doen om dit te dwarsbomen.

'Huurders worden door dit PvdA-VVD kabinet voor het 'Blok' gezet.' Zo trapte Wouter Groot Koerkamp van de SP Tweede Kamerfractie de avond af.
'Structureel zullen verhuurders in Nederland jaarlijks ruim 1,7 miljard verhuurdersheffing moet gaan betalen. De heffing treft ook de Rotterdamse corporaties, die deze heffing vanaf 1 juli doorberekenen aan hun huurders, van 4 tot wel 6,5 procent. Met als gevolg een gemiddelde huurverhoging van 102,- euro per maand in 2017!'

Leo de Kleijn op huuravondLeo de Kleijn: ‘Laat deze avond de start zijn van het verzet.’

Met dank aan minister Blok die vorige maand met o.a. de VVD, PvdA en D66 het Woonakkoord sloot. Groot Koerkamp: ‘Wij gaan het gevecht aan in de Tweede Kamer. Maar dat gaat veel beter als er gedoe is. Als jullie in Rotterdam en overal elders in het land flink lawaai maken en tonen dat jullie het niet pikken.’

Scheefwonen?
Dit kabinet vindt dat huishoudens met in 2011 een inkomen van meer dan twee maal het minimumloon (inkomen boven de 33.614 euro per huishouden) 'scheefwonen' en zo snel mogelijk weg moeten uit de sociale huursector. Om dit te stimuleren mogen verhuurders er een inkomensafhankelijke huurverhoging van 4,5 tot 6,5 procent doorvoeren. Meer informatie: sp.nl/huren of gluurverhoging.nl

Huurders, kom in actie
Suzanne Schuitemaker van de Woonbond en Leo de Kleijn, fractievoorzitter SP Rotterdam, riepen de huurders op in verzet te komen. Schuitemaker: 'Officieel bezwaar maken bij uw verhuurder tegen de huurverhoging is een goed middel als u te laat - na 1 mei - bent geïnformeerd over de huurverhoging per 1 juli of ten onrechte als 'scheefwoner' wordt aangemerkt'.

Huuravond, start van de acties‘Gemiddelde huurverhoging van 102 euro per maand in 2017!’

Maar het belangrijkste is dat we als huurders gezamenlijk in actie komen en onze verhuurder, maar ook het kabinet laten weten dat we dit niet meer pikken! 'Ik ben verbaasd dat de pleuris nog niet is uitgebroken!' spreekt De Kleijn de zaal toe. Hij wijst erop dat de 4 procent huurverhoging voor iedereen geldt, niet alleen voor zogenaamde scheefwoners: ‘Zo leggen VVD en PvdA de rekening van de crisis neer bij de huurders. En dus niet bij bijvoorbeeld de rijke woningbezitters. We worden van alle kanten door maatregelen van dit PvdA-VVD kabinet gepakt. Laat deze avond de start zijn van het verzet.'

Wat kunt u als huurder doen?

• Teken de collectieve bezwaarpetitie
  • Laat uw buren en buurtgenoten ook tekenen en bestel petitie-lijsten via rotterdam@sp.nl of bel Querien Velter: 06-24673277
  • U kunt bezwaar aantekenen bij uw verhuurder met deze brief. Laat u i.v.m. de eventuele kosten bij het doorgeleiden van het bezwaar naar de Huurcommissie eerst goed informeren.
  • Neem contact op met SP en wij brengen u in contact met de actieve huurders in uw buurt: rotterdam@sp.nl

De verhuurdersheffing heeft ook als gevolg dat woningbouwcorporaties minder gaan investeren in de buurten en zullen korten op renovatie, verduurzaming en uitbreiding van hun woningvoorraad. Dit leidt tot het verlies van 30.000 banen in de bouwsector en de staatskas zal 600 miljoen euro mislopen aan btw- inkomsten.
Daarom stelt de SP Tweede Kamerfractie voor juist te investeren, te beginnen met het schrappen van de belasting op goedkope huurhuizen. Lees meer over dit plan hier.