Wake voor Libië - zondag 15.00 op het Beursplein

24 februari 2011

Wake voor Libië - zondag 15.00 op het Beursplein

In Libië worden nietsontziende gewelddaden tegen de bevolking uitgevoerd. Sinds de eerste betoging op 17 februari zijn al honderden mensen omgekomen. De situatie is dramatisch en op dit moment lijkt de regering van Gaddafi de controle over belangrijke delen van het land te zijn kwijtgeraakt. Maar Gaddafi geeft daarmee het duidelijke signaal af niet hetzelfde lot te willen ondergaan als zijn vertrokken collega’s Ben Ali van Tunesië en Mubarak van Egypte. Toch is de druk van de Libische beweging naar democratisering van het land en verdrijving van het regime van Gaddafi zeer groot.

De grove mensenrechtenschendingen kunnen niet onbeantwoord blijven. De huidige onderhandelingen over een EU-associatieakkoord met Libië moeten daarom worden gestopt. Ook de door de EU gefinancierde projecten in Libië moeten worden opgeschort tot een democratische regering is aangetreden. De EU moet Europese sancties afkondigen om de kant te kiezen van de democratiseringsbeweging en Gaddafi tot inbinden te dwingen. Er moet onmiddellijk een internationaal wapenembargo komen. Noodhulp met name van medische middelen is hard nodig.

Op zondag 27 februari van 15.00 tot 16.00 op het Beursplein in Rotterdam willen we onze solidariteit tonen met de Arabische volkeren die vechten voor vrijheid en democratie. Ook willen we de vele slachtoffers die in deze moedige strijd zijn gevallen herdenken.

SP Rotterdam, PvdA Rotterdam, GroenLinks Rotterdam