Wat gebeurt er met 200 miljoen?

20 mei 2010

Wat gebeurt er met 200 miljoen?

In november 2009 trok het Rotterdamse college 200 miljoen euro uit om projectontwikkelaars en bouwbedrijven door de crisis te loodsen. De SP wil, dik een jaar later, weten wat de stand van zaken is rondom de steun aan noodlijdende bouwprojecten. SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: “De steun lijkt vooralsnog weinig op te leveren terwijl je voor dat geld ook dingen kan doen die de stad echt vooruit helpen.”

Calypso-gebouw

Toen de steun in 2009 door het college werd verleend, sprak wethouder Karakus (wonen) nog de verwachting uit dat het storm zou lopen met aanvragen. Maar vooralsnog lijken alleen het Schiekadeblok en het bouwproject Calypso gebruik te maken van de door de gemeente geboden erfpachtfaciliteit.

Met de gebiedsontwikkeling van het Schiekadeblok is 52 miljoen euro gemoeid. Als voorwaarde voor de steun geldt dat de plannen zo ver uitontwikkeld moesten zijn dat er een bouwvergunning aangevraagd kan worden. Inmiddels is bekend dat het Schiekadeblok tot minstens 2015 een tijdelijke bestemming heeft. De Kleijn: “Tot die tijd levert dat project in ieder geval geen extra werkgelegenheid op.”

Een andere voorwaarde voor het verkrijgen van gemeentesteun is dat minstens de helft van het vloeroppervlak van het te bouwen pand uit dure en middeldure woningen moet bestaan. Inmiddels is de bouwaanvraag van een groot deel van het Calypsoproject veranderd van een 'woonfunctie' naar een 'logiesfunctie'. De Kleijn: “De verkoop van dure woningen loopt voor geen meter in de stad, ook hier niet. De ontwikkelaar wil er nu blijkbaar een hotel van maken. Dat is in tegenspraak met het gemeentebeleid om meer woningen in de binnenstad te bouwen.”

De SP stemde indertijd tegen de steun aan de projectontwikkelaars en bouwondernemers. De partij vreest op termijn opgezadeld te zitten met onverkoopbare dure woningen en kantoorgebouwen. Bovendien heeft de bouwsector de jaren ervoor enorme winsten geboekt. Ook niet elk bouwproject is even relevant voor de vooruitgang van de stad.
De SP zou het geld onder andere hebben gebruikt om de oude stadswijken versneld op te knappen en te investeren in energiebesparingen bij oud- en nieuwbouw. Ook groene pleinen, gymzalen en sportveldjes kunnen een extra investering goed gebruiken. De Kleijn: “Daar hebben de Rotterdammers meer aan dan aan megalomane bouwprojecten.”

Voorkom dat gewone Rotterdammers dupe worden van crisis (17-02-2009)