Rotterdam denkt terug aan Gaza, één jaar na de bommen

29 december 2009

Rotterdam denkt terug aan Gaza, één jaar na de bommen

Met 1400 lichtjes, voor ieder dodelijk slachtoffer één, herdachten Rotterdammers en Vlaardingers de Israëlische aanvallen op Gaza op het Beursplein in Rotterdam. Precies een jaar nadat de eerste bommen vielen in een wreed offensief dat drie weken zou duren en veel burgerslachtoffers, waaronder een groot aantal kinderen zou eisen.

Met muziek, zang en momenten van stilte werd herinnering aan de schendingen van de mensenrechten door Israël levend gehouden. De Rotterdamse student Abulkasim Al-Jaberi zong een lied van de Palestijns-Libanese zanger Marcel Khalifa. Kinderkoor Al Wahda sprak al zingend de hoop uit dat er vrede zal zijn voor alle kinderen. Vrede die verder weg lijkt dan ooit, want de situatie in Gaza is nog altijd onmenselijk.

De verstikkende blokkade die Gaza al jaren in zijn greep houdt duurt tot op de dag van vandaag voort. Israël saboteert de wederopbouw van Gaza door invoer van voedsel, medicijnen en bouwmaterialen tegen te houden. De immense materiële schade – van huizen, scholen, ziekenhuizen – is nog steeds niet hersteld. Zieken mogen veelal de grens niet over en sterven in de open-luchtgevangenis die Gaza is.

Rotterdam voor Gaza, de organisator van de wake, riep minister Verhagen op op de conclusies van het Goldstone-rapport, dat de aanvallen scherp veroordeelt, te onderschrijven en bij Israël opheffing van de blokkade te eisen. Nederland, als hoeder van de mensenrechten, mag het leed in Gaza niet negeren.

Rotterdam voor Gaza is een initiatief van SP Rotterdam, PvdA Rotterdam, Groen Links Rotterdam, D66 fractie Rotterdam, Palestina Komitee Rotterdam, Nederlands Palestina Komitee, Een Ander Joods Geluid, Stichting Palestina, PPMS, Al Awda, stichting Palestijnse vrouwen in Nederland, Palestijnse Gemeenschap Vlaardingen, Platform Buitenlanders Rijnmond (PBR) en Diaconaal Centrum Pauluskerk.

Weblog Anja Meulenbelt: Wake voor Gaza in Rotterdam
Weblog Maarten de Pijper: Gaza-wake