Uitgeprocedeerde asielzoekers

Tomaat Schriftelijke vragen Tomaat

Rotterdam, 29 januari 2004

mondelinge vragen aan burgemeester Opstelten

Gebaseerd op recente verklaringen van experts en ervaringen uit het verleden vermoeden wij dat hooguit 35 % van de uitgeprocedeerde asielzoekers daadwerkelijk uit het land gezet kan gaan worden. Of ze nou mee willen werken aan terugkeer of niet, een zeer groot deel van de uitgeprocedeerden zal na een eventueel verblijf in een vertrekcentrum en/of in de vreemdelingenbewaring op straat gezet worden. We zijn dan als het ware weer terug bij af. Deze mensen zullen dus ook in deze stad weer behoefte hebben aan opvang. De G4 burgemeesters zijn juist akkoord gegaan met de uitzetplannen van de minister omdat zij de opvang van deze groep van de steden over zou nemen. Vele burgemeesters uit het hele land, ook een aantal G4 burgemeesters, hebben over deze paradoxale kwestie vragen gesteld aan minister Verdonk. Onze burgemeester zwijgt echter over deze kwestie. Wij willen hem daarom een aantal vragen stellen.

1. Is burgemeester Opstelten de enige burgemeester in Nederland met alle vertrouwen in de uitkomst van het beleid van de minister?
  2. Heeft hij een visie op het zich de komende drie jaar ontwikkelende probleem van de misschien wel honderden mensen (waaronder zeer veel gezinnen met kinderen) die dakloos gaan worden in onze stad?

Theo Cornelissen, (06-) 20 43 01 96, E-mail