Bezoek Vreewijk

28 januari 2004

Bezoek Vreewijk

Vroeg in de koude middag waren we op bezoek bij buurt- en jongerencentrum de Klup aan de Valkeniersweide. De Klup was negatief in het nieuws gekomen wegens vermeende betrokkenheid bij roveractiviteiten van jongeren.

Buurt- en jongerencentrum de Klup

De Klup is officieel opgericht in september 2003. De Klup richt zich vooral op de Landbouwbuurt maar is er voor heel Vreewijk. Ze werken met veel vrijwilligers (oud bezoekers), de bezoekersgroep is zeer gemengd. Met het Face to Face project hadden ze veel succes met het samenbrengen van hangjongeren en buurtbewoners van het Brinkplein. Een kleine groep jongeren heeft het met oudjaar verpest met vernielingen aan buurthuis ’de Brink’. Met vermeende roversactiviteiten hebben ze niets te maken, een van de daders is opgepakt en toen kwam de pers. De overige bezoekers zijn ontsteld en bang dat hun Klup wordt opgedoekt. De huisregels zijn aangescherpt en de jongeren worden voortaan gefouilleerd.

Via de Strevelsweg liepen we naar Bewonersorganisatie Vreewijk.

Bij de bewonersorganisatie Vreewijk

Daar spraken we onder andere over participatie. De participatienota van de deelgemeente stelt dat iedere buurtbewoner in principe gebruik moet kunnen maken van de bewonersondersteuning zonder tussenkomst van de bewonersorganisatie. Ze waren nogal teleurgesteld in de Klup. De bewonersorganisatie heeft lange tijd gestreden voor een eigen plek voor de jeugd, ze hebben toen hun eigen ruimte in 2000 afgestaan. Ook vonden ze het jammer dat de Strevelsweg niet meer onder de hotspots valt. Er is nog veel illegale overbewoning. Een ander probleem is de herstructurering in de Landbouwbuurt. Bij een inspraakavond over de herstructurering voelden de bewoners zich totaal niet serieus genomen door wethouder Pastors.

Daarna liepen we een eindje verder richting de Vredeskerk. We gingen op bezoek bij enkele bewoners aan de Voorde. Er is er veel geluidsoverlast, parkeeroverlast en vervuiling door de exploitatie (veel feesten tot laat in de nacht) van een ruimte in een houten gebouw achter de Vredeskerk.

Houten gebouw achter de Vredeskerk

Het gebouw staat bijna letterlijk in de achtertuinen van de bewoners. Het College van B&W heeft alsnog een exploitatievergunning afgegeven zonder randvoorwaarden van de deelgemeente. Als het niet eerder wordt opgelost beginnen de bewoners 13 februari met een rechtszaak.

Meer informatie: Theo Cornelissen (06-) 20 43 01 96, E-mail

Terug naar Gemeenteraad of Buurten in de Wijken