Nieuws, maart 2016

31 maart 2016

Twintig zebrapaden terug in de stad

Foto: Pixabay

De gemeente Rotterdam gaat op twintig gevaarlijke oversteekplaatsen in de stad opnieuw zebrapaden schilderen. Tot tevredenheid van de SP, die al jaren bezwaar maakt tegen het verdwijnen ervan.

24 maart 2016

Inventariseer asbest Rotterdamse scholen

Foto: SP

Tot 1994 is asbest in Nederland gebruikt in woningen en gebouwen, waaronder scholen. De inventarisatie van welke panden dit zijn loopt door tot vandaag de dag. Er zijn nog steeds schoolgebouwen waarvan onduidelijk is of deze asbest bevatten of niet. De SP wil duidelijkheid voor kinderen en leraren en heeft daarom schriftelijke vragen gesteld.

23 maart 2016

Woonvisie zet mensen tegenover elkaar

Foto: SP

Vandaag werd in de raadscommissie opnieuw de Woonvisie besproken. Dit visiedocument van het college stelt de afbraak voor van 20.000 betaalbare woningen, waarvan er 15.000 moeten worden gesloopt de komende vijftien jaar. Wat de SP betreft stelt deze ongewenste afbraak onnodig mensen tegenover elkaar. Opvallend is de 'monitor' die het college introduceert, waarmee de beschikbaarheid van betaalbare huurwoningen jaarlijks moet worden gepeild. Een monitor die volgens de SP meteen de prullenbak in kan, want de beschikbaarheid zakt dit jaar al onder de ondergrens. Dit blijkt volgens de partij uit de cijfers van de Maaskoepel.

16 maart 2016

World Expo: gokken met gemeenschapsgeld

Moet de gemeente Rotterdam miljoenen euro uitgeven om ervoor te zorgen dat de World-expo in 2025 in de stad zou kunnen worden gehouden? De SP vindt van niet. En niet alleen omdat de expo vorig jaar in Milaan op een fiasco is uitgedraaid.

10 maart 2016

Geurkaarsen voor de participatie

Foto: Michiel Knoops
Een nieuw jaar, een nieuwe Rotterdampas en een nieuwe regeling voor AOW- en jeugdtegoed. Sinds vorig jaar krijgen AOW'ers en jongeren onder een bepaald inkomensniveau een tegoed op hun Rotterdampas, in plaats van geld, om bij een beperkt aantal winkels producten te kopen. Na het faillissement van enkele winkelketens kan het tegoed alleen nog uitgegeven worden bij onder andere HEMA en de Bruna. De problemen met deze regeling nemen alleen maar toe. Het is ontzettend onduidelijk wat er wel of niet gekocht mag worden. De SP stelde vragen in de raad.Lees verder
7 maart 2016

SP wil debat over voorgenomen groei luchthaven

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP

De SP wil een debat over de groeiplannen van de nieuwe directeur van Rotterdam Airport. Het is weliswaar de minister die over een eventuele uitbreiding beslist, maar de partij vindt dat nut en noodzaak van meer vluchten ook in de Rotterdamse raad besproken moet worden.