Nieuws, november 2015

26 november 2015

Investeer CIC-geld voor gratis bier liever in het MKB

De gemeenteraad van Rotterdam beslist vandaag of het Cambridge Innovation Centre (CIC) kan rekenen op een lening van de gemeente voor het opzetten van een verzamelplaats voor hippe start-ups. Omdat uit onderzoek blijkt dat start-ups helemaal niet zo bijdragen aan de werkgelegenheid als wordt beweerd en omdat de plannen van het Centre nauwelijks verder gaan dan het gratis uitdelen van bier aan ondernemers, zal de SP voorstellen om het geld in een fonds te storten voor alle MKB'ers in Rotterdam die een steuntje in de rug kunnen gebruiken.

24 november 2015

10 Jaar Rotterdamwet: middel tot doel verheven

Afgelopen week werd de evaluatie over de Rotterdamwet van de UvA gepresenteerd. De conclusies liegen er niet om, zo is de leefbaarheid in de aangewezen buurten niet verbeterd. Tot verbazing van de SP trekt wethouder Schneider meteen zijn eigen conclusie: het aandeel werkenden in de buurten is gestegen, dus het werkt. De SP, altijd fel tegenstander van de wet, vindt dat de wethouder het middel van uitsluiting ernstig verwart met het doel. De evaluatie is een aanleiding om de Rotterdamwet eens goed tegen het licht te houden vindt de SP-fractie. Samen met de PvdD stelt de partij vragen hierover aan het college.

24 november 2015

De dubbele boodschap van Aboutaleb

Tot grote verbazing van de SP fractie legt burgemeester Aboutaleb van 26 tot 29 november een werkbezoek af aan Saoedi-Arabië. Tijdens de raadsvergadering van 26 november zal de SP hierover het college aan de tand willen voelen.

23 november 2015

Havenwerkgelegenheid moet wél een zorg van de gemeente zijn

Foto: SP / www.freefoto.com

Afgelopen woensdag besprak de commissie EHMD de strategie voor de komende jaren van het Havenbedrijf Rotterdam. Als het aan de SP ligt maken gemeentebestuur en Havenbedrijf zich niet alleen zorgen over de ondernemers in de haven, maar net zo goed over de werknemers.

Handtekeningen Red de Zorg blijven binnenstromen

Foto: Ineke Palm/SP

Afgelopen maanden haalde het FNV al meer dan een half miljoen handtekening op om onze zorg van de afbraak te redden. De staatssecretaris blijkt hardleers en dus gingen Wijzijndethuiszorgrotterdam, FNV en SP afgelopen zaterdag opnieuw de straat op. En weer tekenden de mensen massaal want men maakt zich zorgen. 15 December kan de staatssecretaris bij een manifestatie in Den Haag een nieuwe lading steunbetuigingen voor goede zorg verwachten.

SP-leden over huisvesting

Afgelopen donderdagavond waren Rotterdamse SP-leden bijeen om te praten over huisvesting. De SP werkt aan een alternatieve Woonvisie voor Rotterdam en is daarom een onderzoek gestart. Wat de SP'ers betreft zijn de belangrijkste punten: meer invloed en echte inspraak van bewoners op hun woonsituatie en betaalbaarheid.