Nieuws, juli 2015

31 juli 2015

Geen OZB-belasting voor buurtinitiatieven

Buurtinitiatieven komen in de problemen door heffingen vanuit de gemeente, constateert de SP na diverse signalen uit de stad. Terwijl dit college predikt dat zo veel mogelijk maatschappelijke functies op 'eigen kracht' tot stand moeten komen, worden juist initiatieven tegengewerkt door torenhoge OZB-aanslagen voor het gemeentelijk terrein dat zij beheren. De SP-fractie wil voorkomen dat het voortbestaan van initiatieven afhankelijk is van willekeur en roept het college op om met heldere regels te komen.

30 juli 2015

Serveer sportclubs niet af met hoge huur

Sinds anderhalf jaar vraagt de gemeente zogenaamde kostendekkende huur voor haar clubgebouwen en sportvelden. Voor de meeste Rotterdamse verenigingen betekende dit een forse huurverhoging. Dus werd tegelijkertijd afgesproken dat er geen clubs failliet zouden moeten gaan door de hogere huren. Dit lijkt nu een wassen neus en daarom stelt SP-raadslid Querien Velter vragen aan het stadsbestuur.

28 juli 2015

Hou risicobedrijven in de haven extra in de gaten

Foto: en.wikipedia.org / en.wikipedia.org

Vier bedrijven in het Rotterdams havengebied liggen dwars over de publicatie van kritische rapporten die over hen zijn opgesteld door de Milieudienst Rijnmond en de voormalige arbeidsinspectie, blijkt uit een artikel in het ADRD van 28 juli 2015. SP-raadslid Tom Weerdmeester heeft geen behoefte aan een 'nieuwe Odfjell' onder de rook van Rotterdam en wil van het college dat deze bedrijven extra in de gaten worden gehouden.

27 juli 2015

Wat vinden Schiebroekers van skaeve huse?

De gemeente Rotterdam heeft het plan om een aantal containerwoningen, oftewel skaeve huse, in Schiebroek-Zuid te bouwen. Dat zorgt voor veel ophef bij de omwonenden. Daarom gingen SP’ers de afgelopen week langs de deuren om te horen wat de bewoners van de wijk daadwerkelijk vinden en willen.

23 juli 2015

Gebiedscommissie IJsselmonde maakt werk van schone lucht

Foto: SP / commons.wikimedia.org

De gebiedscommissie IJsselmonde gaat de luchtkwaliteit in haar gebied onderzoeken. Dat is hard nodig want er zijn aanwijzingen dat het ook op Rotterdam-Zuid slecht gesteld is met de luchtkwaliteit. Diverse voorstellen vanuit de gemeenteraad om niet alleen in Noord de luchtkwaliteit te verbeteren maar ook op Zuid te meten en maatregelen te nemen zijn verworpen. De gebiedscommissie neemt daarom het heft in eigen handen.

20 juli 2015

Supermarktinspectie tegen de bezetting

Foto: Ineke Palm/SP

Zaterdagmiddag hebben leden van het Palestina Komitee Rotterdam en de Rotterdamse SP in twee supermarkten in het centrum van Rotterdam
consumenten en winkeliers opgeroepen niet mee te betalen aan de Israëlische bezetting.