Nieuws, juni 2013

30 juni 2013

Overal is Taksim, overal verzet

Het gewelddadig optreden van de regering Erdogan tegen de vreedzame betogers op het Taksimplein in Istanbul en elders in Turkije moet stoppen. Turkse organisaties in Nederland, verenigd in het Platform Verenigde Democratische Krachten hield op 29 juni een solidariteitsmanifestatie op het Schouwburgplein in Rotterdam. Zij werden in hun protest gesteund door de vakcentrale FNV, Amnesty, Greenpeace, Abvakabo, SP en zo’n 300 tot 500 demonstranten.

30 juni 2013

SP Rotterdam start eigen Repair Café

Wat doe je met een broodrooster dat het niet meer doet? Met een fiets waarvan het wiel aanloopt? Of met een trui waar mottengaatjes in zitten? Weggooien? Mooi niet! SP Rotterdam organiseert op zaterdag 6 juli 2013 het allereerste Repair Café van het Oude Westen.

27 juni 2013

Raadsleden gezocht!

In maart 2014 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. De SP wil ook in Rotterdam met de beste lijst komen. Ben je lid van de SP Rotterdam, dan kun je je kandidaat stellen voor een plek op de lijst voor de raadsverkiezingen.

27 juni 2013

SP en Rotterdamse huurders slaan alarm tegen huurverhoging

Zo'n 40 Rotterdamse huurders en de SP Rotterdam bezochten vandaag de vier grote Rotterdamse woningcorporaties. Zij overhandigden de directies van Havensteder, Woonbron, Vestia en Woonstad Rotterdam een petitie uit protest tegen de huurverhoging. Deze door de SP gestarte petitie 'Huur te duur!'. werd in 1 maand al door meer dan 1200 mensen ondertekend.

26 juni 2013

Nieuw Crooswijk: overwinning voor bewoners

Het masterplan Nieuw Crooswijk - waarbij 1800 sociale huurwoningen gesloopt zouden worden ten behoeve van dure en middeldure koopwoningen - is van de baan. Bewoners uit de wijk voerden jarenlang actie tegen de sloopplannen, ondersteund door de SP. Uiteindelijk krijgt de FBNC (de bewonersfederatie) gelijk. Het was een dramatisch slecht plan van de gemeente Rotterdam, Woonstad en de ontwikkelcombinatie OCNC. Helaas is sinds 2005 al een derde van de wijk (het Wandeloordgebied) gesloopt. De rest van de wijk krijgt een nieuwe toekomst waarbij renovatie en groot onderhoud voorop staan. Dat is een felicitatie waard aan al die bewoners die doorzetten en bleven geloven in hun wijk.

26 juni 2013

SP: Wethouder, tik directeur Hugo de Grootschool op zijn vingers!

Vandaag werd bekend dat de leerlingen van het Ibn Ghaldoun bij een eventuele toekomstige sluiting niet welkom zijn bij de openbare Hugo de Grootschool op Rotterdam Zuid. De directeur van de Hugo de Grootschool geeft aan dat hij net alle aso's van zijn school heeft en dat hij op nieuwe aso's niet zit te wachten. De SP-fractie is zeer verontwaardigd over deze uitspraken en wil hierover met wethouder de Jonge in debat.