Nieuws, februari 2011

28 februari 2011

Vrijspraak actievoerders in zaak C2000-mast

De raadsleden Leo de Kleijn (SP), Arno Bonte (GL) en SP-afdelingsvoorzitter Ineke Palm zijn vanmorgen samen met vier bewoners door de Rotterdamse rechtbank vrijgesproken. De rechter erkent daarmee, net als de officier van justitie twee weken geleden, dat de actievoerders in het gelijk stonden. Volgens Leo de Kleijn is het tijd dat nu het ministerie van Binnenlandse Zaken, die de plaatsing van de mast doordramde, in het beklaagdenbankje komt.

28 februari 2011

Samen voor vrijheid in Libië

Op het Beursplein hebben zondagmiddag ongeveer tachtig mensen een solidariteitswake gehouden voor de Libiërs die zich verzetten tegen het bewind van Moammar Gaddafi. De SP, PvdA en GroenLinks Rotterdam organiseerden samen deze bijeenkomst.

27 februari 2011

Cultuur is een noodzaak: Rotterdamse muzikanten laten van zich horen!

Voor kunst en cultuur zijn de komende Provinciale Staten verkiezingen van groot belang: krijgt het huidige rechtse kabinet een meerderheid dan zullen de geplande bezuinigingen keihard gaan inslaan bij deze sector. Voor jonge artiesten roept dit veel onzekerheid op: als je bijvoorbeeld student bent op een popacademie of conservatorium hoe gaat je toekomst er dan uitzien? Blijven de mogelijkheden bestaan om op te treden, om te oefenen, om je ding te doen als artiest?

27 februari 2011

Schoonmakers-power

Het is alweer bijna een jaar geleden dat de schoonmakers met een langdurige staking succes hadden. Maar de strijd gaat voort. SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn laste zaterdagmiddag een campagnepauze in om met schoonmakers van de vakbond te overleggen. Maart is de maand van de schoonmakers. Er dreigen problemen voor de schoonmakers die werken bij de gemeentelijke diensten op het Marconiplein. Op de foto is te zien wat Leo en de schoonmakers daar als antwoord op hebben: schoonmakers-power!

25 februari 2011

Provincie moet niet meedoen in herindelingsklucht

"De provincie kan een regierol vervullen bij het proces van herindelingen tussen diverse gemeenten, maar het wordt een klucht als de bewoners niet zitten te wachten op een fusie." Dat was de stelling die de Provinciale SP-lijsttrekker Harre van der Nat gisteren neerzette bij het lijsttrekkersdebat dat georganiseerd was door CMO-Stimulans.

24 februari 2011

Wake voor Libië - zondag 15.00 op het Beursplein

In Libië worden nietsontziende gewelddaden tegen de bevolking uitgevoerd. Sinds de eerste betoging op 17 februari zijn al honderden mensen omgekomen. De situatie is dramatisch en op dit moment lijkt de regering van Gaddafi de controle over belangrijke delen van het land te zijn kwijtgeraakt. Maar Gaddafi geeft daarmee het duidelijke signaal af niet hetzelfde lot te willen ondergaan als zijn vertrokken collega’s Ben Ali van Tunesië en Mubarak van Egypte. Toch is de druk van de Libische beweging naar democratisering van het land en verdrijving van het regime van Gaddafi zeer groot.