Nieuws, oktober 2008

31 oktober 2008

SP wil met spoed debat over ss Rotterdam

Door de gestegen kosten van de aankoop en de verbouwing van de ss Rotterdam is eigenaar Woonbron in de problemen gekomen. Omdat het schip, dat een grote rol speelt in het Pact op Zuid en de besteding van de WWI-gelden op Katendrecht, failliet dreigt te gaan, wil de SP hierover met spoed verantwoording van het college en wethouder Schrijer.

Maak Vervoer op Maat ook gratis

De SP pleit er bij de behandeling van de begroting voor om ook het Vervoer op Maat gratis te maken. Voor relatief weinig geld kan het openbaar vervoer voor 65-plussers uitgebreid worden naar mensen die aangewezen zijn op deze vorm van vervoer. Als het aan raadslid Leo de Kleijn ligt dient de wethouder hiervoor bij de evaluatie van het gratis openbaar vervoer in december gelijktijdig een plan in.

Palestijnse olijfolie welkom in Rotterdam

Onlangs is de eerste lading flessen biologische Fairtrade olijfolie uit Jenin, gelegen in Palestijns gebied, in Rotterdam gearriveerd. Een delegatie van het initiatief ‘Rotterdam voor Gaza’ opende afgelopen vrijdag in de Gimsel aan de Groene Passage feestelijk het schap met de eerste flessen.

30 oktober 2008

Afschaffing strippenkaart in Rotterdam ‘grove fout' (op sp.nl)

Staatssecretaris Huizinga (Verkeer) maakt een grove fout door vanaf januari in Rotterdam alleen nog de OV-chipkaart toe te staan als geldig vervoersbewijs. Dat zegt SP-Kamerlid Emile Roemer: “De chipkaart is nog niet handig, niet veilig en bovendien relatief duur. Het dwingen van de reiziger om de chipkaart te gebruiken deugt niet.”

29 oktober 2008

SP steunt stakende leraren in Maassilo

Afgelopen dinsdag deelde een groep SP'ers, waaronder Theo Cornelissen, pamfletten uit met een chocoladeletter 'S' van Solidair en School aan stakende leraren in de Maassilo. De onderwijzers stroomden massaal toe om in te tekenen.

29 oktober 2008

33 voorstellen voor een beter Rotterdam

Het Rotterdamse gemeentebestuur maakt niet de goede keuzes om de stad socialer en leefbaarder te maken, vindt de SP. Rotterdam is een rijke stad in een rijk land: de gemeente heeft 4,3 miljard euro te besteden voor 2009. SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen: 'Als de SP deze stad gaat besturen, doen we het met hetzelfde geld heel anders en beter: om dat te laten zien doen we 33 voorstellen voor 2009.'