Nieuws, november 2009

30 november 2009

CO2-opslag: niet onder een woonwijk!

De SP vindt een proef met CO2-opslag onder een woonwijk onverantwoordelijk. SP-lijsttrekker Leo de Kleijn wil dit aanstaande donderdag aankaarten in de gemeenteraad. Rotterdam is met het Rotterdam Climate Initiative een belangrijke partij bij de proeven voor CO2-opslag.

26 november 2009

Stadstoezicht biedt excuses aan

De SP-fractie is al enkele dagen in gesprek met Stadstoezicht over de problemen die Nelly Soetens ondervindt bij het parkeren van haar auto in de stad. De Rotterdamse is in het bezit van een Europese gehandicaptenparkeerkaart en ontvangt keer op keer onterecht een bekeuring.

26 november 2009

Speciale Buurt Check-Up in Delfshaven

Dinsdag 1 december organiseert de SP een speciale ‘Buurt Check-up’ in Delfshaven.

25 november 2009

Crisis misbruikt om 'dure' havenwerkers te lozen

De SP maakt zich zorgen over de werkgelegenheid in de Rotterdamse haven. De afgelopen maanden kregen aan de achterdeur honderden havenarbeiders hun ontslag, terwijl de voordeur wijd openstond voor stagiairs en uitzendkrachten. Deze laatsten zijn goedkoper en hebben minder opgebouwde rechten. De SP wil niet dat de crisis misbruikt wordt om goed-geschoold havenpersoneel bij het vuil te zetten en de arbeidsvoorwaarden in de haven onder druk te zetten. Daarom heeft ze een debat hierover morgen in de raad aangevraagd.

25 november 2009

SP wil meer stembureaus komende raadsverkiezingen

De SP vindt het belangrijk dat zoveel mogelijk Rotterdammers bij de gemeenteraadsverkiezingen gaan stemmen. Extra stembureaus in de stad kunnen bijdragen aan een hogere opkomst. De afgelopen verkiezingen was er een extra stembureau bij het Centraal Station en de Erasmus Universiteit. De SP zou het goed vinden als niet alleen universitaire studenten, maar ook HBO- en MBO-studenten op hun school kunnen stemmen. SP-fractievoorzitter Theo Coşkun stelde deze schriftelijke vraag aan het college.

23 november 2009

Aan boord met de PvdA: "Armoede structureel aanpakken niet 'ouderwets' maar keihard nodig!”

Gisteren discussieerde de SP aan boord van hotelboot H2O met de PvdA over armoede en integratie. SP-lijsttrekker Leo de Kleijn kruiste de degens met de nummer drie op de PvdA lijst, wethouder Jantine Kriens. De nummer vier van de SP lijst, Saïd Afalah nam het op tegen fractievoorzitter Peter van Heemst. De Kleijn: "Om de armoede in de stad te bestrijden is er zowel landelijk als lokaal een forse omslag nodig van een neoliberale naar een sociale politiek. Dat kan alleen met de SP."