Waarom Nederland minder Brussel wil

25 maart 2009

Waarom Nederland minder Brussel wil

Europese samenwerking heeft Nederland vrede en welvaart gebracht. Dus waarom voert de SP dan straks campagne voor de Europese verkiezingen onder de slogan 'Nederland wil minder Brussel'? Lijsttrekker Dennis de Jong was te gast bij de Rotterdamse kaderklas dit weekend om zijn licht te laten schijnen over bemoeizucht, neo-liberalisme, gebrek aan democratie en geldverspilling.

Dennis de Jong te gast bij de kaderklas

Eerst schetste De Jong de ontwikkeling van de Unie tot wat ze nu is. Van een relatief klein samenwerkingsverband met als doel vrede, stabiliteit en gemakkelijk handel met elkaar drijven, is de Europese Unie langzaamaan uitgegroeid tot een veelkoppig monster dat steeds meer deelnemende landen in een wurggreep houdt met wetgeving die vooral de bedrijven dient. De nationale staten hebben steeds minder te vertellen, laat staan de inwoners.

De Jong: "De regels in Brussel worden gemaakt door 20.000 lobbyisten uit het bedrijfsleven en de Europese commissie. Die commissie wordt niet rechtstreeks gekozen." En de macht van datzelfde bedrijfsleven groeit nog steeds. Op sommige terreinen mag de vakbond niet meer opkomen voor haar leden, omdat dat zou zorgen voor concurrentievervalsing. Steeds meer publieke diensten, zoals zorg, worden langzaamaan 'vermarkt' tot economisch product. De Jong: "Kijk naar de liberalisering van de postmarkt. Nog even en je hebt per dag drie onderbetaalde postbodes langs je deur lopen om al je brieven in de bus te krijgen."

Europa is ook een enorme geldverspillingsmachine. Nederland draagt 4,4 miljard euro (250 euro per Nederlander) bij aan Brussel. Vervolgens kan dat geld met veel gelobby en papierwerk van ambtenaren weer door Nederland worden teruggevraagd voor allerhande projecten. De Jong: "Hier om de hoek aan de Teilingerstraat ligt een - overigens levensgevaarlijk - fietspad, aangelegd met Europees geld. Kan Rotterdam zelf geen fietspaden bekostigen? Geef dat geld liever aan landen die het beter kunnen gebruiken."

Samengewerkt moet er zeker worden, zoals op het terrein van milieu en grensoverschrijdende criminaliteit. Ook over de opvang van asielzoekers zouden eerlijke afspraken gemaakt moeten worden. De Jong: "Samenwerking binnen Europa is prima, maar dat kunnen de lidstaten zelf onderling prima regelen. Daar hebben we Brussel niet bij nodig."

Lees verder over Europa