Nieuwe burgemeester: geen Utrechtse taferelen in Rotterdam

24 april 2008

Nieuwe burgemeester: geen Utrechtse taferelen in Rotterdam

Donderdagavond werd in de gemeenteraad gepraat over hoe de opvolger moet worden gevonden van burgemeester Opstelten, die in 2009 vertrekt. Het voorstel voor een referendum tussen twee kandidaten haalde het net niet. De SP stemde ook tegen.

De SP wil net als de meerderheid van de Rotterdammers een gekozen burgemeester, en dan liefst door de gemeenteraad. 'Het is hoog tijd dat we het middeleeuwse stelsel van benoemingen afschaffen,' zei SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen. 'Maar wat wij niet willen is een herhaling van Eindhoven of Utrecht, waar de opkomst bij het referendum negen procent was. Daar is door de PvdA de teleurstelling georganiseerd en dat gaan we niet in Rotterdam herhalen.'

Cornelissen stelde voor om tot de verkiezingen van 2010 te wachten en het tot die tijd op te knappen met de huidige wethouders. 'De nieuwe gemeenteraad kan dan een nieuwe burgemeester kiezen. De SP wil geen fake-referendum en namaak-inspraak: de burgemeester heeft over veel dingen niets te zeggen en geen eigen politiek programma. Opstelten is alleen een sterke burgemeester geweest omdat de wethouders zwak waren.'

Weblog Theo Cornelissen: Lakeien voor het nepperendum (25-04-2008)