Mooi succes bewoners en SP: oplossing voor bus 77

29 april 2008

Mooi succes bewoners en SP: oplossing voor bus 77

Bij de start van de zomerdienst op 7 juli gaat de RET met een nieuwe ringlijn in de deelgemeente Charlois rijden. Wethouder Baljeu stelt dat voor, naar aanleiding van de motie van SP-raadslid Leo de Kleijn om de oude route van buslijn 77 te herstellen en de problemen die bewoners van Charlois al jaren aankaarten. De SP is blij met dat resultaat en zal, nog voor de gemeenteraad over het voorstel spreekt, aan bewoners in Charlois vragen wat zij van Baljeu's oplossing vinden.

De nieuwe buslijn gaat de wijken Carnisse, Pendrecht, Zuidwijk direct met elkaar verbinden en rijdt langs Waelenstein, Sonneburgh, zorghotel Charloisse Poort, Zuiderziekenhuis en het Zuidplein. Daarnaast wordt de rechtstreekse verbinding met het Clara ziekenhuis vanuit Pendrecht hersteld via bus 70.

Ringlijn Charlois

De SP in Charlois voerde maandenlang actie voor de terugkeer van buslijn 77. Door middel van een enquête vroeg de partij aan vele honderden bewoners naar hun mening. De conclusie was overduidelijk: het gemis aan goede en directe verbindingen tussen de wijken en de voorzieningen zat veel bewoners hoog. Een onderzoek van de RET toont nu aan dat de bewoners en de SP gelijk hebben.

Wat een paar maanden geleden nog niet kon, blijkt nu wel te kunnen. De Stadsregio Rotterdam gaat de benodigde 360.000 euro voor de nieuwe buslijn betalen. De RET neemt 10 extra buschauffeurs in dienst om de lijn te verzorgen: beter openbaar vervoer werkt dus ook voor meer werkgelegenheid. SP-raadslid Leo de Kleijn: 'Als bewoners volharden, actie voeren en de politieke druk op de ketel houden is er vaak meer mogelijk, dat blijkt! Maar het zijn wat mij betreft de bewoners van Charlois en alle anderen die de afgelopen jaren bus 77 moesten missen die moeten zeggen of ze dit voldoende vinden.'

Strijd voor bus 77 nog niet gestreden (14-02-2008)
Bus 77: Baljeu bedondert bewoners Charlois (31-01-2008)