SP: ‘Politie verdient steun’

23 januari 2008

SP: ‘Politie verdient steun’

SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen wil dat de gemeenteraad morgen in een spoeddebat haar steun uitspreekt voor de acties van de politie voor een beter loon.

Cornelissen: ‘Het gebeurt niet vaak dat de lokale politiek zich mengt in of uitspreekt over landelijke discussies. Maar aangezien veiligheid een belangrijke gemeentelijke taak is en de politie hier een onmisbare rol in speelt, is dit conflict ook een lokale aangelegenheid. Willen wij dat Rotterdam een veilige stad blijft en de veiligheid in de toekomst zelfs nog vergroten, dan hebben we de politie als partner nodig.

Theo CornelissenDe politie heeft in het gemeentelijk veiligheidsbeleid een zware en verantwoordelijke taak. De hoge ambities die wij als raad stellen moeten de agenten in praktijk brengen. Wij maken de goede voornemens, maar zij staan voor de zware klus deze stad veilig te houden. Daar hoort ook een salaris bij dat recht doet aan de zwaarte van de functie. En nu de salarisontwikkeling bij de politie al jarenlang stilstaat is de eis voor een betere salarispositie gerechtvaardigd.

Rotterdam heeft behoefte aan goede en goed gemotiveerde politie, nu en in de toekomst. Daarom wil de SP-fractie dat de gemeenteraad erkent dat het zware en verantwoordelijke werk dat zij verrichten van groot belang is voor het slagen van ons veiligheidsbeleid en haar steun uitspreekt voor hun strijd voor een betere salarispositie. Dat zou kunnen door via een motie steun aan de politie uit te spreken.’

De conceptmotie van de SP (.doc)