Nieuws, januari 2008

31 januari 2008

Bus 77: Baljeu bedondert bewoners Charlois

Meer dan honderd Charloisers maakten gebruik van de speciale SP-bus die vandaag vanuit Charlois naar het stadhuis reed. De SP stelde gratis twee bussen beschikbaar zodat bewoners hun eis voor de terugkeer van bus 77 op het stadhuis kracht bij konden zetten. SP-raadslid Leo de Kleijn: 'Bus 77 moet terug en wel zo snel mogelijk.'

29 januari 2008

SP wil democratisch zicht op werk

Vorige week werd in de gemeenteraad het vernietigende rapport van de Rekenkamer over het Rotterdamse reïntegratiebeleid besproken. Dat beleid moet ervoor zorgen dat mensen met een bijstandsuitkering weer aan het werk komen. De SP vindt dat op zich een goed idee: werk is belangrijk voor mensen. De SP vindt dat iedereen recht heeft op een baan. Maar zoals de reïntegratie nu wordt aangepakt is rampzalig.

25 januari 2008

'Het gaat niet om het spel maar om de knikkers'

SP-raadslid Leo de Kleijn is boos over de manier waarop PvdA en GroenLinks met de bewoners van de Singelblokken aan de Essenburgsingel omgaan. Gisteren werd in de gemeenteraad fel gediscussieerd over de gedwongen uitverhuizing van bewoners die vaak al tientallen jaren met plezier in hun huis wonen. Het WBR wil de bewoners kwijt om hun huizen te verbouwen tot grotere en onbetaalbare yuppenappartementen. De Kleijn wilde een uitspraak van de raad waarin niet alleen de handelswijze van het WBR werd afgekeurd, maar het WBR ook werd opgeroepen de huidige plannen in te trekken en opnieuw met de bewoners in overleg te treden over de toekomst van de Singelblokken.

24 januari 2008

Enquête SP over Beneluxtrein vernietigend voor NS

Vorige week deed de SP overal in het land, waaronder in Rotterdam, een kort onderzoek naar de mening van reizigers over het dreigende verdwijnen van de Beneluxtrein. Ruim 400 reizigers – waaronder bijna 100 in Rotterdam – werkten aan het onderzoek mee op de stations. Ruim 90 procent van hen blijkt de keuze te willen houden tussen de Beneluxtrein en de snellere maar duurdere HSL. Wat de SP betreft blijft de trein gewoon rijden - gisteren zei verkeersminister Eurlings de Tweede Kamer toe de NS te vragen de Beneluxtrein in ieder geval niet te snel uit de dienstregeling te halen.

23 januari 2008

Bomvolle zaal wil bus 77 terug

Dinsdagavond staken ruim honderd buurtbewoners, winkeliers en SP'ers uit Charlois de koppen bijeen om acties voor te bereiden voor de terugkeer van de in 2005 verdwenen buslijn 77. De opkomst was zó massaal dat de aanvankelijke locatie in De Middelburgt te klein bleek: gelukkig kon worden uitgeweken naar de nabijgelegen recreatiezaal van De Zuiderkroon. Volgende week donderdag trekken de bewoners met eigen bussen 77 op naar het Stadhuis, waar over de lijn wordt gesproken. Bewoners delen dit weekend een pamflet in de buurt uit om daarvoor op te roepen.

23 januari 2008

SP: ‘Politie verdient steun’

SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen wil dat de gemeenteraad morgen in een spoeddebat haar steun uitspreekt voor de acties van de politie voor een beter loon.