SP en GroenLinks: maak publieksvriendelijke acties RET mogelijk

3 oktober 2006

SP en GroenLinks: maak publieksvriendelijke acties RET mogelijk

SP en GroenLinks hebben in een brief het college verzocht de publieksvriendelijke acties van het RET-personeel komend weekend mogelijk te maken.Raadsleden spreken met actievoerders

Als vervolg op de stakingsactie van 25 september willen de vakbonden bij de RET komend weekeinde actievoeren zonder het publiek te treffen. Die actie zal, volgens de berichten in de pers, bestaan uit gratis openbaar vervoer op zaterdag 7 en zondag 8 oktober.Bussen staken
Het personeel van de RET voert actie voor een goede CAO, maar ook voor de toekomst van het openbaar vervoer in Rotterdam. De directie van de RET en het stadsbestuur van Rotterdam willen de RET privatiseren. De afgelopen jaren is flik bezuinigd om de RET hiervoor 'klaar' te maken. Veel tram- en buslijnen zijn opgeheven. Met onderhoud is niet best, er is een groot tekort aan chauffeurs, het ziekteverzuim is hoog en de sfeer op de werkvloer verziekt. De verkapte verkoop van het RET busbedrijf is de druppel die de emmer doet overlopen. Het dreigt te leiden tot onzekerheid en slechtere arbeidsomstandigheden voor het personeel.
De vakbonden hebben de directie van de RET verzocht om een pubieksvriendelijke actie mogelijk te maken. De fracties van de SP en GroenLinks vragen het college om in positieve zin te reageren op het verzoek van de bonden. Tijdens de actualiteiten van de raad op donderdag 21 september stelden de woordvoerders van de fracties dit al voor.De pers stelt vragen
Zowel de reizigers, als het RET personeel, als de gemeente Rotterdam zijn gebaat bij een positieve reactie van het college. Een nieuwe stakingsactie en verdere escalatie van het conflict kan zo voorkomen worden.