SP steunt actievoerders RET

18 september 2006

SP steunt actievoerders RET

Vandaag voerde het personeel van de RET actie. Terecht, vindt de SP. De Rotterdamse fractie zal donderdag, tijdens de actualiteiten van de raad, vragen stellen aan de wethouder.

SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen (rechts op de foto) en SP-raadslid Leo de Kleijn steken RET-personeel een hart onder de riem

Het personeel dreigt het eerste slachtoffer te worden van de privatisering (verzelfstandiging). De directie wil de FLO afschaffen en weigert zekerheid te bieden over arbeidsvoorwaarden en werkgelegenheid. De SP vindt dat de RET – bus en railvervoer – één bedrijf moet blijven.

De gemeente en de RET-directie beloofde dat de RET ook met de privatisering één geheel zou blijven. De verkapte verkoop van het busbedrijf en de vorming van ‘Randstadbus’ met Connexxion mag niet de eerste stap worden in de afbraak en uitverkoop van de RET. Met de argumenten waarmee ze nu de bus verkopen, kunnen ze straks ook de metro en de tram van de hand doen.

De SP ondersteunt het personeel van de RET in de acties voor een goede CAO, het overeind houden van de FLO en voor het behoud van de werkgelegenheid. In de onderhandelingen over de arbeidsvoorwaarden moet het college ruimte scheppen die een oplossing waarover personeel en bonden tevreden zijn mogelijk maakt.

Wat ons betreft blijft de RET een gemeentelijk bedrijf. Rotterdam heeft de privatisering nooit gewild. De reizigers niet, het personeel niet en zelfs de meerderheid van de gemeentelijke politiek niet. Die liet zich het mes op de keel zetten door de minister en weigerde een door de SP voorgesteld referendum. Op 22 november zijn er verkiezingen. Een nieuwe Tweede Kamer kan de verplichte aanbesteding van het stadsvervoer ongedaan maken. Zolang dat niet het geval is moet het college minimaal met de toezegging komen andere varianten te onderzoeken, zoals die in Den Haag en Amsterdam.

De SP in Rotterdam voerde eerder actie tegen de privatisering onder het motto ‘Red de RET’. Het personeel van de RET kan ook nu op ons rekenen. De RET moet één bedrijf blijven dat zorgt voor goed openbaar vervoer in de stad.