SP: Asbestschip moet gesloopt worden

26 september 2006

SP: Asbestschip moet gesloopt worden

Leo de Kleijn, raadslid voor de SP in Rotterdam, wil harde garantie van wethouder De Boer dat het asbestschip Otapan alleen naar de haven van Rotterdam komt om op een milieuvriendelijke en verantwoorde wijze gesloopt te worden.asbestschip Otapan

Het asbestschip is onderweg terug naar Nederland. Het schip lag eerder al zeven jaar in Amsterdam aan de ketting en vertrok deze zomer naar Turkije om gesloopt te worden. De Otapan werd echter geweigerd door Turkije en Malta omdat het vol zit met asbest, pcb's en andere toxische stoffen. Wethouder Assher van Amsterdam heeft op aandringen van de SP-fractie al toegezegd het schip niet terug te nemen als er geen sloopplan is. 'Heel verstandig van Amsterdam', vindt raadslid Leo de Kleijn. 'Het asbestschip moet straks niet ook zeven jaar in onze haven komen te liggen. Het schip moet nu zo snel mogelijk worden gesloopt. Dat kan wat de SP betreft in de Rotterdamse haven, waar de expertise aanwezig is om verantwoord te slopen.’
Hebben is houden, vindt ook SP Tweede-Kamerlid Krista van Velzen. ‘Hoe langer het geleur met het schip duurt hoe groter het gevaar dat de eigenaar het schip op mens- en milieuonvriendelijke wijze in India of Pakistan laat slopen of laat zinken in de oceaan. Nederland moet nu de verantwoordelijkheid nemen voor het falende toezicht en het schip snel laten slopen in een van onze eigen havens.’