Rotterdam kan veel beter voor hetzelfde geld!

19 september 2006

Rotterdam kan veel beter voor hetzelfde geld!

Maandag werd eindelijk, zes maanden na de verkiezingen, het collegeprogramma gepresenteerd.In een eerste reactie stelde de SP-fractie dat er inderdaad aanzetten zijn voor een ander beleid na het vorige rechtse college. De toon is anders. Maar Rotterdam is wel de stad van ‘geen woorden maar daden’ en van die daden is nog te weinig concreet aangegeven.

Zo mag er weer voorzichtig gesproken worden over sociale woningbouw. Maar maximaal twintig procent nieuwbouw voor de gewone Rotterdammers is volstrekt onvoldoende om de woningnood in de stad aan te pakken. Bij het debat over de Woonvisie in 2007 zal de SP dan ook aandringen op een beleid waarin nu eens echt voor de Rotterdammers gebouwd gaat worden en niet alleen geprobeerd wordt rijke mensen naar de stad te lokken.

De SP vindt het goed dat er alles aan gedaan wordt om 20.000 mensen aan een baan te helpen, al zitten er slechts 10.000 echte werkplekken bij. Maar met werk alleen kan het armoedeprobleem in de stad niet worden opgelost. In de verkiezingstijd had iedereen het over de noodzaak van een ‘Rotterdamwet tegen de armoede’. In plaats daarvan komt het college met geen enkel nieuw voorstel. Alleen het gebruik van de bijzondere bijstand moet wat beter, net als de resultaten van de schuldhulpverlening. Geen enkel nieuw initiatief. De SP-fractie spreekt dan ook van een ‘armetierig armoedebeleid’.

De SP-fractie vindt het ook vreemd dat jongeren niet meer centraal staan, dat er geen woord gewijd wordt aan welzijn, aan gehandicapten, aan ouderen.De SP vindt het een slappe ambitie om in 2009 maar de helft van alle leerlingen op de basisscholen een uur sport en beweging te geven. Waarom niet allemaal? Al in 2005 is immers besloten dat het belangrijk is en toen is er al extra geld voor uitgetrokken.

Het is natuurlijk mooi om honderd miljoen euro te stoppen in een participatiefonds, maar nergens wordt duidelijk gemaakt wat het college met dat geld wil doen. Het is dan ook geen wonder dat de VVD zeer tevreden is met dit programma en in de media laat weten dat dit college doorgaat met het oude beleid. De hele economische paragraaf staat vol met de prietpraat die we eerder lazen in het VVD-verkiezingsprogramma.

De SP-fractie zou nu juist graag gezien hebben dat er een echte koerswijziging zou zijn ingezet. Een koers waaruit blijkt dat er nu weer aandacht is voor de gewone Rotterdammers en niet alleen voor de mensen met een hoog banksaldo. Een koers die mensen enthousiast maakt om mee te doen om de stad beter te maken. Enthousiast omdat duidelijk is dat zij er zelf ook op vooruitgaan.
De komende maanden zal de SP in de gemeenteraad alles aan doen om de mooie woorden van het college om te zetten in hogere ambities en concrete besluiten. Want Rotterdam kan veel beter voor hetzelfde geld.