Red de RET! 25 september staking

22 september 2006

Red de RET! 25 september staking

Maandag 25 september staakt het personeel van de RET. De verkapte verkoop van het RET busbedrijf, waarna het voortaan met Connexxion als “Randstadbus” door het leven gaat, mag niet de eerste stap worden in de afbraak en uitverkoop van de RET.

RET bus Het gaat niet alleen om de centen, zoals de directie wil doen geloven. Maar om de toekomst van het openbaar vervoer in Rotterdam.

De directie van de RET en het stadsbestuur van Rotterdam willen de RET privatiseren. De afgelopen jaren is flink bezuinigd om de RET hiervoor ‘klaar’ te maken. Veel tram- en buslijnen zijn opgeheven. Door bezuinigingen en het slechte management is het onderhoud van veel trams en bussen slecht en is er een groot tekort aan chauffeurs. Elke dag rijden een aantal bussen niet. Het ziekteverzuim is hoog en de sfeer op de werkvloer is behoorlijk verziekt.

Natuurlijk is het vervelend voor reizigers als de bussen, metro's en trams niet rijden. Vervelend maar toch terecht, vindt de SP. Het is in het belang van de reizigers dat de RET één bedrijf blijft dat zorgt voor goed openbaar vervoer in de stad. De privatisering mag, wat de SP betreft, niet doorgaan.

De SP roept daarom op tot begrip en steun voor de acties van het personeel. De vakbonden hebben maandenlang onderhandeld voor een fatsoenlijke CAO, maar de RET directie en wethouder Baljeu willen koste wat het kost hun plannen doorzetten.

Klachten over de staking moeten volgens de SP dan ook het gericht worden aan de RET directie (directie@ret.rotterdam.nl) of aan de wethouder (j.baljeu@college.rotterdam.nl ).