Kinderen van minima kunnen weer zwemmen waar ze willen

27 september 2006

Kinderen van minima kunnen weer zwemmen waar ze willen

Rotterdamse ouders met een minimuminkomen kunnen jaarlijks gebruik maken van de 'Toelage voor kinderen' in het kader van de bijzondere bijstand. Deze toelage is bestemd voor zaken als schoolkosten of lidmaatschappen van (sport)verenigingen. Onduidelijkheid bestond over de 'normale klassikale lessen; volgens het college vielen die niet onder de regeling.
Raadslid Josine Strörmann stelde vragen, deed een voorstel en boekte succes!

ZwemlesIn de vergadering van 12 september van de commissie MVP (Commissie voor Maatschappelijke Ondersteuning, Volksgezondheid en Participatie) verspreidde Josine Strörmann een voorstel onder de commissieleden waarin o.a stond:

Voor zover onze informatie strekte, konden ouders deze toelage ook gebruiken voor de zwemlessen van hun kinderen; zowel voor de ‘normale’ klassikale zwemlessen bij hun plaatselijke zwembad als bij de twee Rotterdamse zwemverenigingen. De twee zwemverenigingen zijn goedkoper maar hebben natuurlijk niet genoeg capaciteit voor alle zwemmertjes. Begin 2006 bereikten ons geluiden dat dit niet meer mogelijk was en dat de klantmanagers van SoZaWe zich voortaan strikt aan de regels moesten houden. De regeling zou alleen nog gelden als kinderen zwemlessen volgden bij een zwemvereniging, dit omdat in de WWB bepaling staat: lidmaatschappen van een sportvereniging. Op 30 maart 2006 stelde de SP fractie het college schriftelijke vragen over het niet kunnen gebruiken van de kindertoelage voor reguliere zwemlessen.

Het college gaf in de beantwoording aan dat er nooit sprake van is geweest dat de toelage gebruikt kon worden voor zwemlessen die niet bij een zwemvereniging gevolgd werden.

Onderzoek heeft inmiddels uitgewezen dat er toch, in elk geval in de deelgemeente Delfshaven, tot het eind van 2005, bijzondere bijstand is verstrekt na het declareren van een gewone ‘knipkaart’ van het zwembad voor zwemlessen. De zwembaden in Rotterdam bevestigen dat dit altijd de normale praktijk is geweest. Sterker nog, uit ons onderzoek blijkt dat het nog steeds gebeurt! Blijkbaar ‘vergissen’ klantmanagers van SoZaWe zich nog steeds geregeld.

Strörmann reageerde met:
Als een regel zo slecht gehanteerd wordt is het blijkbaar een slechte, overbodige regel. Wijzig de regels in de Rotterdamse WWB zodat ook de reguliere zwemlessen bij het zwembad vergoed kunnen worden via de ‘Toelage voor kinderen’. Er is dan voor iedereen duidelijkheid, zowel voor ambtenaren van SoZaWe, de zwembaden en natuurlijk voor de ouders van de zwemlustige kinderen. Dit voorstel zorgt voor duidelijkheid; maar het bevordert ook direct de hoeveelheid gediplomeerde zwemmertjes in Rotterdam

Ze hoopte dat het gelijk bij die vergadering besproken zou worden en dat de wethouder direct een reactie zou geven. Dat lukte helaas niet, maar jongstleden woensdag stuurde wethouder Kriens een brief naar de leden van commissie MVP waarin ze aankondigde het voorstel van de SP uit te gaan voeren. Dat betekent dat met onmiddellijke ingang de zwemlessen weer vergoed gaan worden uit de Kindertoelage van de bijzondere bijstand. Josine is hier erg blij over. Een hele hoop Rotterdamse kinderen kunnen zich nu zonder zorgen gaan opgeven voor zwemlessen.